Ancora 2 settimane a Bologna prima di torno a casa...

23 januari 2016 - Bologna, Italië

Lieve allemaal,

Het is al weer lang geleden dat ik iets van me heb laten horen en ook zit mijn avontuur er bijna op hier in Bologna. Ik heb nog maar twee weken om van deze geweldige stad te gaan genieten en dan kom ik alweer terug naar Nederland. Wat is de tijd gevlogen! Ik vond het dan ook tijd om weer wat te schrijven, aangezien ik een hoop heb meegemaakt.

Zo heb ik mijn tentamens ondertussen allemaal gehad. Maar ja, daar heb je dan ook alle tijd voor! En natuurlijk als 'Erasmus' student maken de meeste docenten het ook wel makkelijker voor je, omdat het niet je eigen taal is. Ik moet zeggen dat ik wel heel erg geluk had met een docent die ik voor twee vakken had. Ik kreeg al 7/8 vragen van tevoren om de antwoorden voor te bereiden en dan koos mijn docent 2/3 vragen van deze voorbereide vragen om te maken tijdens het tentamen. Toch was er in eerste instantie een klein probleem met een van mijn vakken en het tentamen, wat ik te horen kreeg vlak voor dat ik mijn tentamen moest maken. Ja, ja, een heel 'fijn' gevoel.. Haha. Maar achteraf met de docent gepraat. Het ging erom dat het in de voorgaande jaren altijd mogelijk is geweest om alleen module 1 of 2 te doen, maar sinds dit jaar moest je beide modules doen. Aan het begin is mij verteld dat ik een van beide kon doen en dit heb ik dan ook gedaan, omdat het anders niet mogelijk was om alle lessen te volgen. Ik zou dan ook 4 punten krijgen ipv 8. Maar nu bleek het dus toch niet mogelijk te zijn.. Oplossing: Heel kort bespreken met mijn docent waar we het over gehad hebben tijdens de lessen van de module die ik gevolgd heb en dan heb je gewoon 8 punten ipv 4! Dit was mijn laatste tentamen ongeveer een week geleden nu en toen kon ik lekker vakantie vieren hier! Met een goed gevoel, want ik heb alle 4 mijn tentamens ruim gehaald!

Maar ik heb natuurlijk niet alleen voor mijn tentamens gestudeerd, want ik had alle tijd van de wereld! Zo hebben we (ja, dat is zeker al een tijd terug) Sinterklaas gevierd :) Om toch nog het idee te hebben dat we onze feestdag niet vergeten, haha. Gezellig het dobbelspel gedaan en uiteraard met een kleine voorraad Sint snoepgoed! Verder ben ik naar een moderne opera geweest in het theater, een 50's & 60's feestje, andere feestjes van de mensen die al definitief naar huis gingen, etentjes en zijn we naar de kerstmarkt in Trento geweest.

Toen kwam de week dat ik naar Nederland ging om gezellig kerst en oud & nieuw thuis door te brengen. Maar deze week begon toch een stuk anders dan ik me voorgesteld had... Het moment dat ik op het vliegveld aankwam, zag ik al dat ik een vertraging zou hebben van 2 uur.. Maar gelukkig had een van de Nederlanders hier toevallig dezelfde vlucht en konden we samen de tijd doorbrengen. EN hij kwam met het geruststellende bericht.. 'Oh, de vorige keer werd het uiteindelijk maar 1 uur'. Maar dit was toch niet waar. We kregen een bon voor een drankje vanwege de vertraging, dus besloten we maar alvast door de douane te gaan en daar hing nog een bord met daarop dat de vertraging 4 uur was geworden... Ondertussen paps en mams maar even ingelicht, want die waren al in de buurt van Eindhoven. Nog iets later kwam bij ons het nieuws aan dat het sowieso 6 uur zou worden en uiteindelijk 7 UUR VERDER... zijn we niet op Eindhoven airport geland, MAAR op Schiphol! Waar mijn ouders super lief stonden te wachten om 01:15 in de nacht! Daar ben ik ze dan ook eeuwig dankbaar voor, ik heb de liefste papa en mama!! 1 voordeel is dan wel dat ik een vergoeding van 250 euro kon aanvragen en gekregen heb (mijn vlucht kostte maar 90 euro). Verder heb ik een super fijne week gehad in NL, maar was het toch ook zeker weer fijn om terug in mijn nieuwe stad Bologna terug te komen.

Eenmaal teruggekomen was ik bijna jarig en heb ik dit ook gevierd met mijn lieve vriendinnetjes hier. Heb ik dus mijn laatste tentamen gemaakt, ging de zaalhockeycompetitie weer verder, etentjes gehad, feestjes en ben ik naar Bologna-Lazio geweest. Wat een wedstrijd, iets minder om daarna te horen dat je eigen club in Nederland verloren heeft.. Maar ach, dat maakte de wedstrijd hier er niet minder op die uiteindelijk in 2-2 is geëindigd (een goed resultaat voor een kleine club als Bologna tegen een grote club als Lazio). Ook is mijn lieve vriendinnetje Faride langsgekomen en zijn we niet alleen in Bologna gebleven, maar ook een middag naar Modena geweest. Een klein stadje vlakbij Bologna, maar schattig.

Nou nu nog maar even genieten van de laatste twee weken en dan gaat het 'echte' leven weer beginnen!

A presto e tantissimi baci!