Già a metà del mio soggiorno a Bologna, il tempo vola quando ti divertiti :)

3 december 2015 - Bologna, Italië

Lieve allemaal,

Eindelijk maar weer eens een verhaaltje tussen alle drukte door om jullie op de hoogte te brengen van mijn avonturen, want de tijd vliegt hier voorbij! Maar ik zeg maar zo "Als de tijd voorbij vliegt, heb je het naar je zin" en dat is ook zo. :) Ik heb een hoop gedaan en meegemaakt in de tussentijd. Zo heb ik uitstapjes gemaakt naar Rimini & San Marino (want ja, denk je een leuke strandwandeling te gaan maken en daarna een mooi stadje op de berg te bezoeken, van tevoren wanneer je je gaat inschrijven, weet je niet dat het heel de dag gaat regenen.. Maar we hebben er toch een leuke dag van gemaakt en zijn gewoon zelf nog een keer naar het strand geweest in Rimini) en Siena (om daarna te relaxen en helemaal tot rust te komen in de thermen vlakbij Siena). Zijn mijn paps en mams mij komen opzoeken en heb ik hun "mijn" stad kunnen laten zien :). Is mijn mama nog een weekend langs geweest, omdat Italië ook VEEL te leuk is! Maar we zijn niet alleen in Bologna gebleven, we hebben Padova en Florence bezocht (beide zeker aan te raden!). Al was Florence een last-minute beslissing, want wat moet je anders als je op zondag uiteindelijk niet meer hoeft te hockeyen (waarom mama eigenlijk een beetje dat weekend had uitgezocht om te komen) en je dus min of meer tijd over hebt en je al naar het chocoladefestival bent geweest. Juist! je gaat nog een andere stad bezoeken :) En aangezien Florence maar een klein uurtje hiervandaan is, was het een mooie optie. En ja ja, jullie hebben het goed gelezen: CHOCOLADEFESTIVAL. Alles wat je maar kon bedenken was van chocolade gemaakt :D Ook zijn mijn twee lieve vriendinnetjes Arnike en Esther mij op komen zoeken, om te kijken wat ik hier allemaal uitspook en we nu tijdelijk niet meer op de Alcmaeonkamer kunnen hangen en kletsen of op de dinsdagavond naar de Poema, maar vooral omdat het natuurlijk hartstikke leuk was om elkaar weer te zien en samen tijd door te brengen :). Maar aangezien ik zelf de toeristische dingen niet allemaal weer wilde bezoeken, zijn we ook een middag naar Parma gegaan. Verder ben ik ook nog naar Milaan geweest (voor de zoveelste keer, haha) om mijn lieve vriendinnetje Janneke op te zoeken die daar een half jaar studeert vanwege Erasmus. Uiteraard kon ik het niet laten om ook te gaan shoppen daar en kwam ik dan ook met meer terug dan dat ik op de heenweg bij me had.

Ik heb natuurlijk niet alleen maar uitstapjes gemaakt, ook waren er een hoop dingen te doen in Bologna. Zoals bijvoorbeeld het chocoladefestival dus. Ben ik naar feestjes geweest, waar bij een van de huisfeestjes ineens 7 politieagenten in huis stonden.. Het is namelijk heel gek dat je op vrijdagavond (als je in een huis met alleen maar studenten woont) een klein feestje geeft en de mensen wil laten blijven tot later dan 23uur. ;) Maar aangezien de politie toch niks beters te doen had blijkbaar, vonden ze het een reden om langs te komen toen een van de huisgenoten, van het vriendinnetje waar het feestje was, had gebeld. Na veel gezeur en in ons beste Italiaans met de agenten gepraat te hebben (Engels is toch nog te hoog gegrepen voor ze), zijn we maar de stad in gegaan, aangezien we dat toch al van plan waren. Ook heb ik moeten hockeyen, want de anderen wedstrijden gingen wel door. Waarvan eentje in Trieste (voor de mensen die niet weten waar dit ligt, helemaal in het Noorden van Italië), dus mochten we 'fijn' minimaal 3 uur heen rijden, een wedstrijd spelen van 1,5 uur en daarna weer 'fijn' 3 uur terug rijden. Dus teammies van Leo, een wedstrijd in Leiden spelen is er niks meer bij voor mij. ;) Verder ben ik naar een wijnproeverij geweest, heb ik meegedaan aan een kookles om tortellini te maken en ben ik uiteraard naar voetbalwedstrijden van FC Bologna geweest. Ja ja, niet één wedstrijd, maar meerdere! Ik begin al een echte supporter te worden, want ik heb zelfs een sjaal gekocht :) En de laatste wedstrijd voelde net als thuis naar Feyenoord gaan, 'lekker' in de regen en niet overdekt (en dat hebben Arnike en Esther ook geweten, haha). Maar gelukkig thuis weer lekker droge kleren aan en warm worden.

Het lijkt nu alsof ik hier helemaal niet aan het studeren ben, maar dat gaat ondertussen ook gewoon door. Zo heb ik mijn eerste officiële presentatie in het ITALIAANS mogen doen voor de hele klas (gelukkig was het een groepsopdracht), heb ik een reflectie in het ITALIAANS moeten schrijven en ben ik nu bezig met het voorbereiden van mijn eerste tentamens. Wel zijn ondertussen mijn colleges al afgelopen en heb ik alleen nog Italiaanse les.

Nou dit was wel weer even genoeg en zal ik binnenkort weer een nieuw verhaal schrijven OF zal ik een aantal van jullie in het echt zien, want....ik kom met kerst een week naar NL!! Tot dan!

A presto e tantissimi baci a tutti :)