Le mie prime settimane a Bologna

3 oktober 2015 - Bologna, Italië

Ciao a tutti!

Het is alweer even geleden dat ik wat van me heb laten horen, dus is het tijd geworden om over mijn avonturen te vertellen. Ondertussen is alles begonnen, het hockeyen, de universiteit en alle leuke activiteiten die er te doen zijn. De eerste weken zijn voorbij gevlogen!

Al snel kon ik beginnen met hockeyen hier en kennismaken met mijn team. Mijn eerste weekend hier was er een toernooi op de club waar ik naartoe ben geweest. Het was wel even wennen, aangezien ze hier toch wel een andere tactiek hebben en maar 1 veld (water...even iets anders dan het vertrouwde veld 6 of 5 op mijn club). De week na het toernooi begon ik met trainen, twee keer in de week een training van 2 uur! Ja ja, ik werk hier wel aan mijn conditie en hoef zeker niet bang te zijn om aan te komen door alle pizza's, pasta en ijsjes. De wedstrijden zijn nog niet begonnen, want we spelen er maar 4. Hockey is niet zo populair als in Nederland en de competitie is dan ook een stuk kleiner. Dus moet nog even wachten om een wedstrijd te spelen, maar dat zal volgend weekend gebeuren. :)

De universiteit is ook sinds twee weken begonnen, maar daar ging ook een hoop gedoe en geregel aan vooraf. Althans, dingen regelen hoef je hier niet heel erg.. Maar het is allemaal een stuk minder georganiseerd. Je hoeft je niet, zoals in Nederland, minstens twee maanden van tevoren al in te schrijven voor je vakken. Je kiest ze zelf uit aan de hand van de catalogus op de site, kijkt of de uren uitkomen met elkaar en niet overlappen, gaat naar de eerste les en als je dan denkt "dit vak wil ik volgen", volg je het vak. Maar je kunt gerust nog switchen. Officieel schrijf je je alleen maar in voor de tentamens. Dit was dus even iets nieuws voor mij, haha. Uiteindelijk heb ik geluk dat ik de vakken wil volgen, die ik uitgezocht had en niet nog hoef te wisselen en weer te gaan puzzelen met de tijden. Ik volg 3 vakken (in het ITALIAANS!! Ja ja, dat is even een uitdaging) en een cursus Italiaans, om mijn Italiaans te verbeteren. Het is even wennen dat alles in het Italiaans is, maar ik kan nu al zo goed als alles volgen. Ook werken de docenten mee, doordat ik niet alles hoef te lezen/studeren voor mijn tentamens. Wat mij wel brengt op het volgende punt, de tentamens.. Ook weer een geval apart en niet zo strikt als in Nederland. Mijn lessen eindigen namelijk allemaal half november. Vanaf dan mag ik kiezen wanneer ik mijn tentamens maak. Half november (aan het eind van mijn lessen), tijdens de tentamenweek half december of tijdens de tentamenweek begin januari. Ook is het mogelijk om ze te verdelen en half/half te doen. Dit is dan ook waarschijnlijk wat ik ga doen.

Doordat ik niet ieder weekend een wedstrijd hoef te spelen voor hockey en doordat ik zoveel tijd heb om te studeren en minder hoef te weten voor mijn tentamens, komt goed uit! Zo kan ik ook genoeg leuke dingen doen tussendoor. :) Zo ben ik een weekend naar Rome geweest om een vriend van toen ik in Rome woonde op te zoeken. En was het toevallig dat een vriend van me uit Nederland, Erik, ook in Rome was. Zo heb ik ook veel tijd met hem kunnen doorbrengen en hem 'mijn' stad kunnen laten zien. Ook ben ik een dag naar Ravenna geweest, ook wel bekend als de stad van de Mozaïek en de Rotondes EN waar het graf is van Dante. Verder ben ik rond gaan dwalen in Bologna, heb ik de "berg" naar San Luca beklommen, vaak uitgeweest voor een apperitivo, ben ik naar een ijsproeverij geweest en is Janneke hier langs geweest op haar weg terug naar Milaan (waar ik haar ook zeker ga opzoeken!).

En waarschijnlijk zullen veel van jullie denken dat het alleen maar lekker weer is geweest, maar dat is toch niet zo. De herfst begint hier ook te komen.. Het heeft de afgelopen dagen bijna alleen maar geregend en het was aardig koud. Ik ben dan ook 'fijn' verkouden.. Voor de regen is wel een goede oplossing, en nee dat is niet een paraplu.. Dat zijn de "portici"! De overdekkingen door heel de stad heen. :) MAAR! op dit moment is de lucht weer helemaal blauw en schijnt het zonnetje, dus hopelijk blijft het zo weer voor een tijd!

A presto!

Tantissimi baci